Marius Godeanu: ”Fiecare nuntă e un test, o lecție nouă”
Marius Godeanu este unul dintre cei mai cunoscuți fotografi de nunți din România. Începând cu acest sezon, a acceptat provocarea de a ține cursurile de fotografie DallesGO din Craiova. L-am rugat să ne împărtășească câte ceva din tehnica lui de lucru și din etica sa profesională și a făcut-o cu multă generozitate în interviul de mai jos.
DallesGO: Cum ți-ai descoperit pasiunea pentru fotografie?
Marius Godeanu: Încă de când eram copil, mi s-a părut fascinant că poți capta cu aparatul foto imagini (pe film, pe vremea aceea ) și să păstrezi “vie” amintirea locurilor – în general, toată lumea făcea fotografii doar în vacanțe.
DallesGO: Cum ai obținut primul job foto la o nuntă?
M. G.: Prin anii 2000, când începuse era digitală, mi-am luat primul aparat foto, un Sony minuscul ca un breloc, de 1.3 mpx și făceam poze peste tot. Ulterior, am tot făcut upgrade-uri până la primul DSLR (Nikon D70s ), cred că prin 2007, și eram destul de obsedat de tehnică și ce presupune fotografia BUNĂ. Nu exista, ca acum, atâta informație peste tot și prindeam ce puteam. Un amic care fotografia evenimente, mi-a propus să merg cu el la un botez, unde avea nevoie de operator video și practic a trecut el pe video și eu am făcut poze. A fost atât de încântat de rezultat (și eu atât de speriat că poate nu știu ce am de făcut ), încât tot sezonul respectiv m-a luat cu el, în aceiași combinație cu el pe video (el fiind, de fapt, fotograf). Anul următor, după ce am căpătat încredere, am început să prind evenimentele proprii. Erau alte vremuri.
DallesGO: Ce ai învățat după prima nuntă fotografiată?
M. G.: Sunt cam 15 ani de atunci, însă rețin că mi-a plăcut foarte mult și că mi-aș fi dorit să continui să fac asta. Nu credeam că o să ajung chiar până aici, să pot să îi învăț și pe alții, dar, de multe ori viața ne oferă mult peste ce ne-am dorit și trebuie să fim recunoscători.
DallesGO: Ai trecut prin momente de criză (pierdut fotografii/formatat card/ratat momente esențiale)? Ce te-au învățat experiențele astea?
M. G.: Eu personal nu am trăit nicio situație de genul. De mai bine de 10 ani, fotografiez cu aparate care au 2 carduri și pozez în paralel cu back-up. Acasă, evenimentele stau și ele pe 3 HDD-uri, din care unul e tot timpul în altă locație. Sunt destul de paranoic. Am însă amici care au pățit-o cu cardurile corupte și fotografiile pierdute. Nu aș vrea să fiu vreodată pus în situația respectivă.
DallesGO: Clienții așteaptă la garanții de la un fotograf de eveniment. Care e planul tău B?
M. G.: Sincer, mi se pare absolut firesc ca atunci când te consideri profesionist într-o meserie, indiferent care e aceea, să-ți respecți angajamentul, să respecți clientul și să știi tot timpul ce ai de făcut. Exceptând situațiile cu adevărat deosebite (cunosc un caz când în mijlocul unui eveniment, unui coleg fotograf i s-a furat rucsacul foto, în care erau bineînțeles și cardurile cu fotografiile de până atunci) – trebuie să fii tot timpul pregătit pentru orice situație s-ar ivi în desfășurarea activității tale. Eu unul am tot timpul 2 aparate foto cu mine la eveniment, fiecare din ele trage pe 2 carduri simultan. În cazul în care plec din localitate, am, în plus, măcar un obiectiv care să acopere cât de cât lipsa, în caz că unul din cele principale pățește ceva (accident, defect etc.). De asemenea, am mai multe blițuri, carduri și baterii decât aș avea nevoie în mod normal. Mi se pare inconștient din partea unui fotograf să plece la eveniment în alt oraș, doar cu un singur aparat.
DallesGO: În ce constă etica ta profesională?
M. G.: Aici e o chestiune interesantă. Toți colegii mă știu obsedat cu “corectul” și cu ideea că orice fotografie predată clientului, chiar dacă nu e o capodoperă, să se vadă că e făcută de un profesionist. Ba chiar mă amuzam cu colegii fotografi acum ceva vreme, când făceam pariuri că, dacă alegi 5 poze la întâmplare dintr-un total de peste 2000 de la un eveniment, să nu găsești ceva de reproșat fotografului, din punct de vedere tehnic, compozițional etc. – oricât de banal ar fi cadrul în sine. Acesta e un experiment pe care intenționez să-l fac și cu cei care vor urma cursul de fotografie de la DallesGO. De asemenea, consider că fotografia (ca și alte domenii) te învață non-stop. Nu poți fi niciodată PLIN de cunoaștere și sunt atâtea variabile, încât tot timpul trebuie să testezi, să experimentezi. Pentru mine, fiecare nuntă e un test al meu, o lecție nouă, sunt mai “învățat” cu fiecare eveniment terminat și sentimental asta sper să nu se termine niciodată.
DallesGO: Ce ți se pare provocator la fotografia de nuntă?
M. G.: Nu doar pentru faptul că e domeniul meu principal, dar fotografia de nuntă e, probabil, cel mai complex tip de fotografie, pentru că reunește o grămadă de alte ramuri: portret, fashion, fotojurnalism, peisaj, fotografie urbană, uneori chiar și sport. Fotografia de nuntă e o continuă provocare, tot timpul apar alte condiții, pe care, în proporție foarte mare, nu le poți controla. Și tu trebuie să FII PROFESIONIST și să te descurci.
DallesGO: Ce ai făcut în pandemie? Cum te-a afectat lockdown-ul?
M. G.: În pandemie nu a fost așa rău pe cum am crezut inițial. Am prins foarte multe gig-uri mai mici și m-am ținut foarte ocupat. Chiar dacă strict financiar a fost ceva mai greu decât în mod normal, am fost destul de ocupat toată perioada 2020-2021 și cred că și norocul a fost un factor important.
DallesGO: Care e stilul tău de lucru? Regizezi, intervii în desfășurarea acțiunii sau preferi să fii observator? Motivează răspunsul, te rog!
M. G.: Nu mă încadrez în extreme, când e vorba de asta. Depinde mai mult de ce tip de eveniment este, cum sunt mirii sau invitații. Intervin acolo unde consider că inputul meu e cerut sau necesar. Îmi plac foarte mult evenimentele la care oamenii își văd de ale lor și eu doar surprind, dar, de multe ori, nunta “la români” e stresantă, plină de momente pe care “trebuie să le faci la nuntă” și mirii pot beneficia de sprijinul cuiva care a fost la mult mai multe nunți decât ei și cine e ăla care stă cu ei toată ziua și care corespunde descrierii? În general, mirii au încredere în fotografi că “știu mersul de la nunți” și cer sfaturi atât înainte, cât și în timpul nunții.
DallesGO: Cum ai defini stilul tău fotografic? Prin ce te diferențiezi de ceilalți fotografi de pe piață?
M. G.: La capitolul diferențiere, treaba e simplă: fiecare are stilul lui, deci nu e prea greu să fim “diferiți”. Tot timpul mi-am dorit să îmi dezvolt un stil propriu, atât ca modalitate în care FACI fotografii, cât și ca editare, astfel încât, atunci când cineva vede o fotografie de-a mea, să știe cine a făcut-o. Mulți dintre cei care mă cunosc îmi spun că am reușit și că îmi recunosc fotografiile ușor. Aici mi-aș dori să ajungă și cursanții, poate nu imediat după curs, că lucrurile astea durează. Dar măcar să își dorească asta și să muncească să ajungă acolo.
DallesGO: Cum te promovezi? Cum ajung clienții la tine?
M. G.: Știu mulți fotografi care sunt maeștri în marketing, social media etc. Niciodată nu am mers pe cartea postărilor foarte dese. Ca și în fotografiile pe care le fac, și în ceea ce privește prezența online, sunt cât mai “clean” și nu îmi place să fiu “over the top” cu postări obsesive zilnice, chiar dacă algoritmii Google/Facebook/Instagram asta cer. Nu știu exact ce și cum, dar până acum, treaba a funcționat și sunt abordat des de clienți cu care nu am prea multe alte legături, prieteni comuni etc.
If it ain’t broken, don’t fix it!
DallesGO: Ce îți propui să obții la prima întâlnire cu clienții tăi?
M. G.: Îmi plac întâlnirile cu clienții. Chiar dacă nu ai tot timpul o rată de 100% contract semnat la final, orice interacțiune cu oamenii e un câștig spiritual “in my book” și tot timpul ai ceva de învățat de la o discuție de 1-2 ore la o cafea cu niște străini pe care doar ce i-ai cunoscut.
DallesGO: Ce conține kitul tău foto?
M. G.: Aoleo… păi nu mai terminăm interviul. Dețin mai multe aparate foto digitale profesionale, dar, în trusa mea de eveniment, plec în general cu 2. Ca obiective, trag în general cu fixe, 2 din ele acoperindu-mi cam cea mai mare parte din ce fac: 35mm 1.4 și 85mm 1.4.
Chiar dacă îl folosesc la fel de mult, iubesc și ultrawide-ul 14-24mm pentru acele câteva cadre mai “altfel”. Chiar dacă niciodată nu am considerat aparatura ca fiind factorul limitativ în a-ți face treaba, am fost tot timpul nebun cu “sculele”, așa că am tot adunat de-a lungul anilor. Nu mai vorbim de aparatura pe film, unde dacă stau să mă gândesc, poate am mai mulți bani investiți decât în aparatura digitală (dar shhh, să nu audă soția).
DallesGO: Care a fost cel mai surprinzător moment de la o nuntă pe care l-ai imortalizat?
M. G.: Nunțile sunt mereu surprinzătoare. Indiferent cât de bine pus la punct e programul de dinainte, se găsește câte ceva care să te surprindă: o bunicuță care varsă o lacrimă când te aștepți mai puțin, un unchi beat criță la local, care face spectacol sau copiii care fac tot felul de “lucruri trăsnite”. Ca mențiuni mai speciale pentru mine ar fi o mireasă care din neatenție și-a rupt mâna pe la 10 seara în parcarea localului, fără ca prea multă lume să știe de moment și a revenit după o oră cu mâna în ghips după o vizită la Urgențe. Intrarea în sală cu mâna în gips până la cot a fost epică. Nici eu și nici videograful nu am știut ce urmează. Însă atitudinea ei și a tuturor a fost super tare, a dansat nebunește până dimineață, și toți invitații s-au semnat pe ghips la plecare.
DallesGO: Ce ai schimba la nunțile din România?
M. G.: Hmmm… primul lucru – să introducem ciorba în meniul de nuntă, așa cum se practică în zona Ardealului, să fie peste tot.
Și on a more serious note, chiar dacă în ultimii ani lucrurile s-au mai schimbat în bine, aș vrea ca mirii să nu mai țină neapărat cont de toate nebuniile și obiceiurile care “trebuie făcute”, de ce spune mama sau tata că ar trebui și să se concentreze mai mult pe ei doi, să se simtă ei cât mai bine, nu invitații, părinții, rudele etc. Până la urmă, ar trebui să fie cea mai frumoasă zi din viața LOR, nu a celorlalți. Când ei doi se simt bine, asta se vede ușor și fotografiile sunt spectaculoase.
DallesGO: Ce îți propui să transmiți cursanților la cursul de fotografie de la DallesGO?
M. G.: Să fie conștienți că unele etape în dezvoltarea lor, indiferent că vorbim de fotografie sau altceva, nu pot fi sărite. Și că exercițiul și greșelile de “la început” sunt inevitabile și reprezintă o treaptă esențială pe scara evoluției. Să pozeze mult și să aducă în discuție orice fel de nelămurire ar avea, pentru că, indiferent cine vine cu o întrebare sau problemă, vor avea TOȚI de câștigat de pe urma dezvoltării ei, chiar și profesorul, că doar învățăm tot timpul.